Уже всі заклади охорони здоров’я України формують медичні
висновки замість видачі паперових лікарняних – сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у
разі загальних захворювань або травм. На їх підставі було сформовано і передано
до Фонду соціального страхування України на оплату 130 тисяч е-лікарняних.
Тож, вам створили
медичний висновок. Як діяти?
● Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі
тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний
лікарняний.
● Він сформується на підставі медичного висновку
про тимчасову непрацездатність (МВТН), який лікуючий або сімейний лікар
створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі
оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка потребує догляду.
● Одразу після створення медичного висновку на ваш
контактний номер телефону надійдуть два повідомлення:
- від E-health щодо створення
медичного висновку із указанням його номеру;
- та від Пенсійного фонду України щодо формування
електронного листка непрацездатності, його номеру і періоду дії.
● Потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна
зробити будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном.
● Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і
чекати на виплати від Фонду соціального страхування України та роботодавця. За
станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами #фінансування_оперативно і #фінансування_страхувальників).
● Роботодавець (а також усі роботодавці за
сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах страхувальників
з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише після завершення
визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплину строку, у який лікарі
можуть внести зміни.
● Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише
загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для призначення
матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви хворіли. Тому не
потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу тимчасову
непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він містить
персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.
Розглянемо
окремі поширені випадки:
Якщо ви одужали раніше
● Електронний лікарняний створюється одразу зі
статусом «закритий» та містить дату відкриття (початок непрацездатності) і дату
закриття (планова дата одужання або наступного огляду).
● Якщо ви одужаєте раніше, ніж зазначено в
е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить
працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить дію
лікарняного.
Якщо ви довго хворієте
● Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному
е-лікарняному термін, лікар створить наступний медичний висновок – на його
підставі сформується окремий е-лікарняний, який продовжить тимчасову
непрацездатність. Про це потрібно повідомити роботодавця.
● Таких електронних лікарняних може бути декілька в
межах одного страхового випадку (усі вони матимуть тотожну першу частину номеру
е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них матеріальне забезпечення
призначається окремо – це дозволяє пришвидшити отримання допомоги, адже для
виплат не потрібно чекати одужання.
● Також новий медичний висновок (а отже, наступний
продовжений е-лікарняний) створять в разі
госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного
відділення санаторно-курортного закладу.
● Якщо ви лікувались від важких захворювань або
травм, маєте ускладнення і показання для продовження лікування в
реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони
здоров’я направить вас на таке лікування до санаторно-курортного закладу прямо
зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих оплачується за кошти Фонду
соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного
лікування Фондом оплачується продовжений на цей період е-лікарняний.
Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти
ФССУ за посиланням.
Якщо під час
перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини
● Інколи різні страхові випадки перекриваються:
наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй знадобиться
догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від COVID-19 як
контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли.
● Для таких випадків ми розробили «правила
скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатності і
скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так, лікарняний по ізоляції від
COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь
е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100% доходу), по
загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо (які оплачують
залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А електронний лікарняний
по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не
може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.
● Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір
матеріального забезпечення розрахує роботодавець.
Якщо не прийшло
повідомлення про створення медвисновку та/або
е-лікарняного
● Щось пішло не так. Варто спробувати з’ясувати, що
сталось, аби виправити помилку.
● Повідомлення про створення медичного висновку
може не надійти, якщо ваші персональні дані, наявні в лікаря, неактуальні.
Разом перевірте правильність введеної інформації – можливо, ви змінили
прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено деякі з колонок.
Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни ваших персональних
даних!
● Якщо інформація була неактуальна, після її оновлення
ви отримаєте повідомлення.
● Переглянути свій медичний висновок можна на
Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно
ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS).
● Поставити запитання щодо створення медичних
висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ: 16-77.
● Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про
відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті на вебпорталі
Пенсійного фонду не вказано або вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарняний
не було створено.
● У першу чергу запитайте в лікаря, чи було ним
отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку
саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайде вас у Реєстрі
застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви
працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду
для з’ясування причин: 0800-503-753.
● Також е-лікарняний міг сформуватись, але
повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився
лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету на вебпорталі Пенсійного фонду за допомогою ЕЦП або пройти
верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете
оновити свій контактний номер телефону.
Як дізнатись дату
фінансування допомоги за е-лікарняним?
● Перші п’ять днів страхового випадку оплачуються
роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується Фондом соціального
страхування України незалежно від кількості е-лікарняних, якими оформлено
випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах, по догляду за хворими
дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня.
● Дата фінансування допомоги від Фонду працівнику
прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку.
● Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем,
цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання.
● Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за
своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у
телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund.
● Інформація щодо профінансованих дат, у які
роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за
тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить
декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть
на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.
● Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи
кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову
звітність за тегом #фінансування_страхувальників –
інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за
заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку
роботодавця.
● Після того, як кошти надійдуть на рахунок,
роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня
призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або
одразу після отримання коштів від ФССУ.
● Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних
можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої
дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у розрізі регіонів.