Лікарняні і декретні допомоги фінансуються Фондом
соціального страхування України у хронологічному порядку – залежно від дати
отримання заяви-розрахунку від роботодавця. Тож і для паперових, і для
електронних лікарняних саме дата подання заяви визначає отримання матеріального
забезпечення. Слідкувати за станом виплат можна у телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund, а нижче наводимо основні правила оформлення
заяв-розрахунків.
Особливості оформлення
заяви-розрахунку за е-лікарняними
● Починати призначення працівнику матеріального
забезпечення і оформлення заяви-розрахунку можна з дати видачі е-лікарняного.
Датою видачі для електронних листків непрацездатності вважається восьмий день
після дати закриття, яка зазначена в документі. А для е-лікарняних по
вагітності та пологах – восьмий день після дати відкриття.
Наприклад, е-лікарняний, створений 25 жовтня строком на
10 днів, має дату закриття 03.11.2021 та буде вважатись виданим (стане готовим
до сплати) з 11.11.2021.
📎 Це визначено наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234 (в
редакції наказу МОЗ від 28.09.2021 № 2086).
● Однак часто лікарняні по вагітності та пологах не
змінюють свій статус на «готовий до сплати» попри настання дати видачі, а
е-лікарняні по хворобі стають «готовими до сплати» зарано – у таких випадках
потрібно орієнтуватись на дати, а допомогу по вагітності та пологах можна
призначити по е-лікарняному зі статусом «закритий». Ці технічні неточності
поступово врегулюють.
● Для оформлення і подання до Фонду
заяви-розрахунку відведено не більше 5 робочих днів з дати прийняття комісією
із соціального страхування підприємства рішення про призначення допомоги.
● Форма заяви-розрахунку, яку необхідно заповнити
для отримання коштів від ФССУ, не змінилась і тотожна для паперових і
електронних лікарняних.
📎 Вона визначена у Порядку фінансування страхувальників,
затвердженому постановою правління ФССУ від 19.07.2018 № 12:
http://www.fssu.gov.ua/control/main/uk/publish/article/958546.
● Однак у е-лікарняному відсутня серія та
відрізняються причини непрацездатності, тож заповнення заяви-розрахунку за
такими лікарняними має особливості. У зв’язку із цим не можна поєднувати листки
непрацездатності різних видів – за паперовими і е-лікарняними мають бути подані
дві окремі заяви-розрахунки.
● Зверніть увагу, хоча форми заяв-розрахунків
однакові для всіх лікарняних, більшість клієнтських спеціалізованих програмних
забезпечень для електронного документообігу пропонують окремі форми заяв для
паперових і електронних листків непрацездатності.
Формування
заяви-розрахунку за е-лікарняним:
● перші шість колонок заповнюються без змін, а поле
«Серія» необхідно залишити порожнім;
● у полі «Номер» вказується номер електронного
лікарняного – він складається з 19 знаків і генерується у форматі
ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ – номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ –
порядковий номер листка непрацездатності, Х – номер версії);
● у наступному полі потрібно вказати, є
е-лікарняний первинним або продовженням (1 або 2 відповідно). Визначити це
допоможе унікальний номер випадку непрацездатності. Йому відповідають перші
шість цифр номеру е-лікарняного – вони співпадатимуть для всіх лікарняних,
сформованих у межах одного страхового випадку;
● у десятій колонці вказується оновлений код
причини непрацездатності – він відрізняється від визначених для паперових
лікарняних. Так, в е-лікарняних причини непрацездатності бувають:
«1 - Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання
або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві»
«2 - Вагітність і пологи»
«3 - Необхідність догляду за хворою дитиною»
«4 - Необхідність догляду за хворим членом сім’ї»
«5 - Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років
або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої
особи, яка доглядає за такою дитиною»
«6 - Карантин, встановлений відповідно до законодавства»
«7 - Протезування з поміщенням у стаціонар
протезно-ортопедичного підприємства»
«8 - Перебування у відділенні санаторно-курортного
закладу»
«9 - Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно
до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану
роботу» (може бути із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності
з професійною діяльністю пацієнта)
«10 - Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії
карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання
поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2».
Також у разі наявності в медичному висновку відмітки про
зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта,
причина непрацездатності за кодом 1 після завершення відповідного розслідування
може бути змінена Фондом на підставі актів розслідування нещасного випадку або
професійного захворювання на причини:
«11 - Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного
захворювання»
«12 - Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного
випадку на виробництві»;
● решта колонок заповнюються, як і раніше.
📎 Детальніше про загальні правила заповнення лицьового та
зворотного боків заяви-розрахунку за посиланням.
Подання
заяви-розрахунку
● Процедура подання заяв-розрахунків за паперовими
і е-лікарняними не відрізняється.
● Документ можна подати онлайн за допомогою
клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення або на паперових носіях.
● Однак зверніть увагу, що заяву-розрахунок не
можна подати через відповідний інтерфейс в електронному кабінеті страхувальника
на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України – наразі він не має
функціональної реалізації, а подані через нього заяви-розрахунки не передаються
до органів Фонду соціального страхування України!
📎 Як подати заяву-розрахунок за е-лікарняними за посиланням.